Ebben az évszázadban, Budapest zenei életében hiába keresnők
párját a Galli-Curci-esetnek. Hatezren váltottak jegyet a
gramofonsztár három fellépéséhez. Egy jegy ára tíz, húsz, harminc, negyven pengő volt, sok
jegy kelt azonban el az ár kétszereséért, mert ázsiotőrök dolgoztak. A sztár
hamisan énekelt, a nézőtéren fütyültek. S Galli-Curciról annyit írtak a lapok,
mint amennyit a magyar zene mestereiről együttvéve nem írnak egy esztendő
leforgása alatt sem.
Mi is szeretnénk felháborodni az eseten, de nem tudunk. Ha
hamisan énekelt is Galli-Curci, nem vagyunk meggyőződve róla, hogy a közönséget
becsapták a harminc, negyven, sőt hatvan pengőért vásárolt jegyekkel. Mikor
adtak Budapesten ennyi pénzt művészetért? Soha. Hatvan pengőért bárki három
hónapon át bérelhet helyet az Operaházban. Tizenkét előadást hallgathat végig.
Ki gondolta, hogy Galli-Curci egymagában annyit ér, mint az Operaház kitűnő
együttese, megszorozva tizenkettővel? Senki.
Hatvan pengőt Budapesten művészeiért nem fizet a közönség,
legfeljebb címért. A ,.jelenvolt“ címért. A jegyvásárlók legtöbbje most is nem
Galli-Curciért adta, amit adott, hanem azért, hogy ő is ott lehessen a
páratlannak ígérkező társadalmi, helyesebben: társasági eseménynél. Az esemény
valóban páratlan volt, panaszra tehát semmi ok.
Az újság fényképes beharangozója, még a fellépés előtt. |
Legyünk igazságosak. Galli-Curci budapesti szereplése
nemcsak társadalmi esemény volt. Közgazdasági esemény is volt. A művésznő
impresszáriói ugyanis 3 estéért 68.400 pengőt vittek el Budapestről, a kényszeregyességek
városából, tiszteletdíj fejében. Tisztelet a bevételnek!
Galli-Curci
ezt az összeget megérdemelte. Mert:
1.
nem
magyar;
2.
nem
fiatal. Köztudomású, hogy már negyedszázad előtt együtt énekelt Carusoval a ma
is forgalomban levő gramofonlemezeken. Az ő korában a budapesti Operaház már
nem is szerződteti azokat a magyar művészeket, akik pedig a magyar zenei kultúrának
büszkeségei, dicsőségei;
3.
nem
drámai énekesnő, már pedig úgy a Traviata, mint Gilda drámai szerep, csak drámai
előadásban hatásos;
4.
nem
színpadi énekesnő; ha fellép, már régóta csak hangversenyeken lép a közönség
elé, operaelőadás keretében csak nagyon ritkán.
Minden ok megvolt tehát rá, hogy három fellépéséért annyit
fizessünk Galli-Curcinák, amennyi gázsit se Németh Mária, se Andai Piroska, se
Alpár Gitta, se Pataky Kálmán, se Beiner Frigyes nem kap, egy esztendő alatt
sem.
Galli-Curci a világ legelső énekesnője. Fellépéseire a jegyek
már elővételben elkeltek. Lába elé raktuk a 68.400 pengőt, még mielőtt
kinyitotta volna a száját.
Amig a jegyek árúsítása folyt, ő
hallgatott. Példátlan sikerének ez a titka.
Fodor Gyula; Új Idők XXXVI évf. 11.sz. 1930. március 9.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése